Tuesday, March 27, 2012

Siapakah Suami Anda Di Syurga Nanti?

Ada yang cakap, jika lelaki dapat bidadari, perempuan mesti dapat bidadara. Heheh.. Mungkin dia ingat istilah tu sama kes macam pramugari dan pramugara dengan mengubah huruf di belakang. Sebenarnya tiada istilah bidadara. Jadi, jika jodoh bagi kaum lelaki di syurga nanti adalah bidadari, siapa pula jodoh bagi kaum perempuan di syurga nanti?



1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin
Wanita dalam golongan ini akan dikahwinkan dengan seorang lelaki di kalangan Ahli Syurga. Rasulullah s.a.w bersabda: “Tiada si bujang di dalam syurga” (H.R. Muslim). Ini kerana ada juga kaum lelaki yang belum berkahwin sebelum meninggal dunia.

2. Wanita yang meninggal dunia setelah bercerai dan tidak berkahwin dengan lelaki lain selepas itu.
Wanita dalam golongan ini juga akan dikahwinkan oleh Allah s.w.t dengan lelaki daripada Ahli Syurga.

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak memasuki syurga.
Wanita dalam golongan ini juga akan mengahwini lelaki daripada Ahli Syurga.

4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.
Wanita dalam golongan ini akan bersama suami mereka masing-masing asalkan suaminya memasuki syurga.

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin selepas itu.
Wanita dalam golongan ini akan bersama suami mereka masing-masing asalkan suaminya yang meninggal tersebut memasuki syurga.

6. Wanita yang kematian suami tetapi berkahwin dengan lelaki lain.
Apabila seorang wanita ketika di dunia memiliki dua atau lebih suami, maka kelak di syurga dia dipersilakan untuk memilih siapa di antara suami-suaminya yang dia inginkan untuk menjadi pendampingnya di syurga, asalkan suaminya itu tergolong dari Ahli Syurga. Satu lagi pendapat mengatakan bahawa dia akan bersama suaminya yang terakhir. Ini disebut oleh hadith Rasulullah: “Wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir” (H.R. Al-Albani)

*Rujukan : mediasiber.com

p/s : Kalau sayangkan suami, jadilah isteri yang solehah. Boleh jadi ketua bidadari kepada suami anda di syurga nanti. Itu baru dikatakan bercinta sampai Syurga..

13 360 juta komen:

Amira Anorah said...

harap harap dapat suami yang soleh.. boleh bimbing, nanti kat akhirat boleh pimpin masuk syurga.. aminn
hehehehe

Yatie Awang said...

InsyaAllah...cinta sampai syurga

Anonymous said...

Poning den baco

Anonymous said...

Nak laki punya pulak

Solihin Zubir said...

@Anonymous : simple camni pun pening lg ka?

Solihin Zubir said...

@Anonymous : lelaki punya? mestilah bidadari..

[WANI_mn] said...

seronoknya klu dpt bcinta sampai syurga! insyaA. :)

nice sharing SZ.

Anonymous said...

@Anonymous

Apa pun x boleh..hmm

roha said...

aku nak bersama suami tercinta....mmmm

Ca Cik Duyung said...

semoga ca dapat ke syurga bersama suami ca nanti..aminnnn...ca share ye.thanks.. :)

Jue AbdRahman said...

emmmmmmm.. errr... tak tau nk komen ape, kawen pon lom lg, Allah SWT je yg tau mane satu takdir sy :D

Terbang Bersamaku said...

bercinta sampai ke syurga sangatlah indah...

hurm..nk ckp lebih2 tak boleh...sbb masih belum bertemu jodoh..huhuu...:p

Anonymous said...

Article writing is also a excitement, if you be familiar with then you can write
or else it is complex to write.

Also visit my blog exercises to improve vertical