Sunday, March 18, 2012

10 Ayat Pedas Bagi Alasan Kubur Masing-Masing

Statement 'kubur masing-masing' antara alasan tipikal yang kerap diguna pakai oleh mereka yang sangat-sangat ego dan bongkak untuk menerima teguran atas kejahilan yang mereka lakukan. Berikut adalah 10 contoh ayat makan dalam yang boleh dipraktikkan ke atas golongan macam ni.

Memanglah Kubur Masing-Masing. TAPI....

1. Mati nanti, kau mandi sendiri, kafan sendiri, solat jenazah sendiri. Kubur pun kau gali sendiri, tanam sendiri.

2. Sebab kubur masing-masing la aku nak nasihat kau. Kalau kita sekubur, boleh jugak aku tolong jawab bila Malaikat soal. Kalau nak kena balun, boleh aku tolong cover kau.

3. Aku takut orang tak nak datang baca Yassin nanti sebab tak tahan bau busuk jenazah kau. Nak ziarah atau cium jenazah kau pun tak sanggup sebab berulat.

4. Aku tak nak dapat dosa sebab tak tegur kau. Tak naklah teman kau kat neraka tu. Takde air-cond.

5. Pastikan kau tulis wasiat supaya kubur kau ditanam di tanah perkuburan khas untuk kau sorang je. Sebab takut orang lain dalam kubur sebelah rasa terganggu sebab asyik dengar suara kau terpekik terlolong kena siksa.

6. Bukan setakat kubur. Rumah pun orang duduk asing-asing. Tapi kalau kau buat bising, rumah kau busuk, kotor, kau ingat jiran sebelah suka?

7. Kau ingat dalam kubur tu macam hotel ke boleh santai-santai walaupun buat dosa? Dengan sempitnya, ular, kala jengking dan macam-macam lagi azab siksa kubur.

8. Kesianlah kat orang yang nak usung jenazah kau tu. Patah tulang bahu diorang nanti sebab mayat kau berat sangat. Tak pasal-pasal nanti nak kena sewa kereta kebal pulak usung mayat kau.

9. Kau yakin ke mati nanti kau masuk kubur? Aku takut tanah tak nak terima jenazah kau je. Orang lain jugak susah nak kena ke laut semata-mata nak campak mayat kau tu.

10. Aku nak tolong kau kat dunia ni sebab bila dah masuk kubur tak boleh nak tolong dah. Sebab semua orang akan buat hal masing-masing. Hinggakan, walau kita semua bertelanjang bulat kat padang mahsyar nanti, takdenye ada orang nak peduli tengok kau punya.


p/s : Buat golongan yang suka bagi alasan kubur masing-masing tu, insaflah. Jangan dibuat main dengan siksa kubur. Apatah lagi azab neraka kelak. Jangan berlagak tak kena tempat bila ditegur. Memang kubur masing-masing. Tapi jangan menyusahkan orang lain yang nak menguruskan jenazah kau sebelum dibawa masuk ke kubur masing-masing kau tu.




SZ : Ramai yang lebih takut hantu kubur dari siksa kubur...

21 360 juta komen:

pengemis Cinta~ said...

pc ada juga kena sound bila tegur. hoho. sedih bila kawan sendiri hanyut..;(

Norashiqin Kamaruzaman said...

huhuhu.... "memang sume kau je yang punye...aku taleyhh nak sentuh skit pon"....


hihihi, bila tengok kubur sebelah selesa macam villa, kubur sebelah tu pon ckp..."kubur masing2" >< hikhikhik

profmie said...

artikel yg bgus....bleh share kt sume org ni

auni shahira said...

mmg....ayat yg sangat2 sesuai utk dgunakn...sbb kdang2 tramat mnyampah jgak dgn org yg guna alasan nie...huhuh

[hazwani_mn] said...

Dlm byk2 alasan, alasan yg mcm 'kubur masing masing' tu mmg sy tk bleh trima. Geram betul dgr alsn mcm tu. Heh

Gadis mutiara_Solehah said...

yes,peringatan uat diri juga^^

keri ikhwan said...

haa.. ambek .. sampai 10 pilihan jawapan.

Miss Lady Iena Nazir said...

komfem kena maki maki balik. Hahaha

As Nawi said...

wah.. lepas nie kalo ade org cakap...
boleh pangkah dye balek nie...
hehe
baru dye sedar cket..


http://muhdasnawi.says.com/recommendations/rail-initiative

Orang Perlis Menulis (klik) said...

ameekau... haha

cik pha said...

lama xmasuk blog kau,tetiba masuk perhh semakin hebat.manusia ni memang hanya pandai bercakap,dia tak tahulah bagaimana hidupnya pada masa akan dtaang

Ameer Faris said...

nice..baru sebut pasal ni semalam kat twitter.. diberi nasihat dikata mencari salah, alasan akhir kubur masing2..asif.. nice sharing ! =)

Fz27 said...

ramai yang tak taw bila kita tegur dia tu kita sayang kat dia bukan kita nk aib kan dia.. tu la masalah dia..

Anonymous said...

manusia ni mcm2...ayat 'kubur masing2' tu kite dgr direct dr mulut mereka..klu kite boleh dgr hati manusia'bercakap',lg mcm2 kte leh dgr..yg kte xsuke lg byk dr kte xsuke..allah jd kan manusia ni mcm2..kte sbg manusie kna tegur sesame kite..yg penting,btolkn hati sndiri..jgn peningkn kpale dgn org lain..sesungguhnye allah beri hidayahnye kpd org yg dia pilih shj...klu kite naik angin psl mulut org,maknenye kte pon lebih kurang same mcm org tu..ye tak?

Anonymous said...

=)

Hansyirah Takezur said...

haa.. kan dah tersentap tu. terus senyap bila jawab camni...

amar makruf nahi munkar memang wajib ala kulli muslim. cuma kadang2 kita tak brani nak tegur & biarkan je camtu. tu yg sedihnya dengan keadaan skrg. yg ditegur pon ego.

suffer8zine said...

pernah dengar juga ayat2 mcm ni

Terkini : Penyembelihan Buaya Di China

adan said...

bagus.. artikel ni akan ku jadikan panduan untuk membalas kata2 mereka yg suka mengatakan kubur masing2..

blog-tips-kurus said...

baru baca no.1 dah sentap!!

*syukurlah kalau ada orang tegur, maknanya dia sayang kita..

samanosuke_04 said...

kena promote artikel cenggini kat facebook.. alasan kubur masing2 nie memang alasan paling top yang diorang guna.. haha, nice post!

Sunah Sakura said...

rasanya...yang no 9 tu paling sentap... T_T