Monday, May 16, 2011

Cikgu Garang, Lembut, Lawak, Mesra, Penyeri, Tersayang dan Teragung

Cikgu garang : Garang-garang cikgu ini, kalau bukan sebab golongan cikgu sebegini, mungkin sifat degil sukar dilenturkan, membuatkan diri ini membentuk disiplin yang lebih dalam pembelajaran. Terima kasih cikgu yang garang, menjadikan anak muridnya sebagai pemenang.

Cikgu lembut : Lawan kepada cikgu garang, bukan bermaksud awww ~ ~ Tapi kelembutan mereka dalam memberikan yang terbaik meredakan ketegangan semasa menjalani proses pembelajaran. Terima kasih cikgu lembut, menjadikan anak muridnya sebagai lembut, aww, eh? Bukan, membentuk ketenangan dalam berjuang.

Cikgu lawak : Ini kompom antara feveret punya, sentiasa ada sahaja dalam menceriakan kehidupan anak muridnya. Tidak bosan dalam mempelajari sesuatu. Terima kasih cikgu lawak, menghilangkan segala kekalutan dalam mengenal ilmu.

Cikgu mesra : Kemesraan menjadikan dirinya disenangi. Tidak kisah melayan karenah anak muridnya, apatah lagi selalu menjawab pertanyaan agar diri ini lebih memahami. Terima kasih cikgu mesra, kerana memberi yang terbaik bagi menjadikan anak muridnya lebih memahami sesuatu.

Cikgu penyeri : Cikgu ini mendidik dengan emosinya, banyak memberi didikan dengan kasih sayang, supaya si pembimbing ni tak teralih haluan. Banyak mengajar ilmu perasaan dan ERT kepada pelajarnya. Cikgu ini adalah suami atau isteri.

Cikgu tersayang : Cikgu ini bukan sebarang cikgu, sebab mereka merupakan ibu bapa kita. Pendidik yang sentiasa bersama kita, mengajar berdasarkan asam garam hidup mereka. Sebab itu wajib kita memuliakan ibu bapa kita sehingga ke akhir hayat mereka. Merekalah pendidik yang sentiasa di sisi kita. Terima kasih cikgu tersayang.

Cikgu teragung : Ini cikgu segala cikgu. Apa yang diajar adalah sesuatu yang tinggi nilainya dimataNya. Apa yang disuruh kita buat, apa yang dilarang jangan lakukan, mana perlakuannya kita ikuti, dialah baginda Rasulullah s.a.w. Sunnahnya kita jadikan panduan, kitabnya yang diwariskan adalah Al-Quran, selawat merupakan terima kasih kepada baginda.




SELAMAT HARI GURU 2011
Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara

34 360 juta komen:

Pijahh' de-Arr said...

itulah cikgu kita yang terbaik..!

hehee~

Syafiq Rosli said...

hehe..sk ckgu lawak..cnfirm tak tdo punye..

NURUL NADIAH MAMAT said...

saya suka cikgu yang lawak..hee....

Nur Hawa Mohd Zin said...

satu lagi cikgu sporting..heheheh..awe semua cikgu awe kawan sebab awe pengawas jadi cikgu garang biasa cikgu pengawas dan warden, cikgu lembut biasa tempat utk ceritakan masalah..heheh

~CiK TiNieY~ said...

rindu nak jadi guru lagi!huhu

Cma Shiema said...

selamat hari guru!

zacky ~786~ said...

cikgu .. jasa mu tetap ku kenang..

cucu umie said...

betol itu..cikgu yang teragung adlh rasulullah..beliau lh yang bnak mgajar kepada umatnye apa itu islam yg sebenarnye.. rasulullah tidak pernah menggunakan keganasan dalam meyampai risalah seblik yer sentiase menggunakan kelembutan..adkah kita boleh jadi seperti baginda? incya-Alla bole jika kita berusaha untuk memperaktikkan..


p/s: kaau ayie jadi cikgu?? cikgu mcm maner ea?? haha (monolog jap)..aduyai

Ain Zulaikha said...

paling best cikgu lawak sebab cikgu macam ni orang tak ngantuk time belajar, best kot belajar dari pada cikgu serius je jadi takut lah hahaha

chemay said...

walau macam mane pon cikgu tuh...
dye tetap yg taerbaek..
sayangg cikguu :)

hana said...

cikgu terbaik la dalam mendidik..
=D

iniialahaku said...

aku suka cikgu lawa...haha...baru seri

pena rozie said...

Selamat hari-hari untuk semua cikgu2 yang pernah mengajar & mendidik ku. Jasa & bakti mu tetap ku kenang.

nub said...

cikgu pj paling awek2 suka. hahaha

najihah sahami said...

walau camane pun cikgu tu, ilmu yang diberi perlu dihargai..:)

yatie Awang said...

selamt hari guru buat adik2 yg bergelar guru....semoga menjadi guru terbaik

hoyahadis said...

jasa pendidik dikenang sepanjang hayat..(^_^)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

selamat hr guru buat semua guru di luar sana.

►AdamXis◄ said...

assalam...hehehe, dlu kat sekolah ada cikgu lembut2...mmg kena perli2 jerlaa...tp lepas2 kuar kelas...cikgu byk jenis, tp semua pun besh sbb slalu mengajar sesuatu yg tak tahu...

Selamat Hari Guru gak utk cikgu Zubir

De'din said...

bgi aku semua cikgu sama,,
ada yang garang, lawak, mesra,,
semu nya ada keistimewaan sendiri,,
btw, selmat hari guru untuk semua guru di malaysia !

mak ang guru juga kan ?

Aretikz said...

Sob sob sob, terharu deyh ~ ada juga nak postkan hasil yg xseberapa itu, cewah.. hehe.. anyway, banyak lg berlegar, tp gara2 khusyuk tgk bola, bnyak yg hilang.. haha.. apapapun, selamat hari guru kepada sesiapa yg menjadi guru.. ^_^

qasehraihan said...

selamat hari guru buat mak SZ..cikgu kan??huhu

pena said...

cikgu lawak memang jadi kegemaran pelajar.. cikgu paling popular..

cikgu garang best, sebab kalau mengajar mesti cepat faham..

sarah-najwan said...

akak pom xpasti akak kategori guru mana..hhee
akak harap selama akak menjadi guru..semua anak murid akak suka akak..hehee

shahjiehan said...

hahaha... tu la ragam manusia


jom baca dan komen Aku seorang Guru Pelatih.

f_aRa_aINa989 said...

saya nk jd cikgu yg dpt mengubah pelajar..heeee ;D

Kalamhati said...

Akak juz harap murid2 tak benci..hehe
Cukup la kalu mereka ingat dan doakan kita..

AMIRA ATIYA said...

cikgu lawak best!.

*ucap selamat hari guru pada mak ya :)

Siti Mashitah Saidin said...

selamat hari guru

cantekk said...

smg cikgu2 sume sihat n bahagia....

Selamat Hari Guru.

TunTeja said...

saye cikgu yang mane ni eh.hehee

saya bukan tomato said...

hihi sayanggg cekgu SZ .. err ..

sayangg cekgu .. cekgu lembut tu auww .. hehe

genkconer said...

guru sekrang mmg byk keja,,tgk mak bapak wat keja pun dah stress.baru tgk,blum sndiri yg mgalami,,hjg mggu mna berhat, turun skolah wat kls tmbah,, masa cuti skolah pun sama..pdhal org kbykkn kata, murid cuti, ckgu pun cuti, hakikatnya..murid cuti. ckgu wat msyuarat, wat kelas tmbahan, gtong royng...

diana said...

cikgu lawak tu sentiasa anak murid tunggu kelas dia..
hahah